Vitaler Werken Vitaler Werken Vitaler Werken
VitalerWerken.nl Nieuws

April 2017

Categorie: Nieuws

Moe door slaaptekort? Ga meer slapen en je wordt energieker!

Moe door slaaptekort? Een korte vraag met een uitgebreid antwoord. Ik ga in op de functie van slaap, wat in de slaap allemaal gebeurt in je lijf en geest en hoe je de slaap het beste kunt voorbereiden en kunt uitvoeren..

Hoeveel slaap heeft iemand nodig?

Gemiddeld slapen we over de gehele wereld tussen de 7,5 en 8 uur. Sommigen kunnen met 7 uur slaap toe, anderen hebben 9 uur nodig. En als je veel fysieke of geestelijke inspanningen hebt, is meer slaap normaal. Een bekende uitspraak van Joop Zoetemelk, gelauwerd winnaar van de Tour de France, is: 'De Tour win je in bed'. Met andere woorden, na zoveel inspanningen moet je veel extra slapen om weer te herstellen. En tussen fysieke en geestelijke topprestaties en belasting is qua slaapbehoefte geen verschil. Allebei vraagt om meer ontspanning en slapen.

Na inspanning is ontspanning nodig.

Lastig fenomeen in deze tijd is dat we na elke inspanning (lees: gesprek, onderhandeling, telefoongesprek, arbeidsinspanning, stressmoment, etc.) vaak meteen doorgaan. Normaal zou voor ons lichaam en onze hersenen en zenuwstelsels zijn, dat na inspanning ontspanning volgt. De huidige jachtige tijd met veel tijdsdruk en stress lijkt dit onmogelijk te maken. Of we kiezen er niet op tijd voor om pauze te nemen (geen koffie- of lunchpauze?). Gevolg is dat we ons lichaam fysiek en geestelijk uitputten. Waardoor we minder goed slapen, moe zijn, nergens zin meer in hebben etcetera. Als we in staat zijn om na elke inspanning of stressmoment te ontspannen, even afstand te nemen, dan herstelt ons lichaam, op alle niveau's: de cellen kunnen weer nieuwe brandstof krijgen, de spijsvertering krijgt normale kansen om haar werk te doen, de zenuwstelsels normaliseren weer in plaats van voortdurend onder druk te staan.

Een bekende uitspraak van Joop Zoetemelk, gelauwerd winnaar van de Tour de France, is: 'De Tour win je in bed'.

Wat gebeurt er in de slaap?

Er zijn vaste patronen in de slaap. Als we de slaap goed voorbereiden en tijdig, tenminste een uur tevoren, onze activiteiten afbouwen, kunnen we snel inslapen. De eerste 2 à 3 uur slapen we het diepst. Dan herstellen de fysieke processen in ons lichaam het meest. Daarna is er een moment van lichter slapen. Dat gaat weer over in de volgende fase met dieper slapen en minder diep slapen, en in deze (soms drie tot vijf fasen) herstellen we van de dag tevoren. Worden we wakker dan zijn we in ons onderbewuste met dingen aan het verwerken van de vorige dag. Die ben je dan vaak bewust. De droomperiode, niet voor iedereen hoor, is vaak aan het eind van de slaap. Normaal gesproken zijn we na 8 uur slaap fit en uitgerust. Zowel op fysiek als op geestelijk celniveau worden tekorten aangevuld en beschadigingen hersteld. De spijsvertering en de vitale organen als lever, gal en nieren werken optimaal in de slaapperiode. Vandaar dat de meeste mensen 's morgens vroeg ontlasting hebben.

Tot slot, hoe kun je het rustigste en snelste inslapen?

Er gelden een aantal regels voor de slaapvoorbereiding die voor iedereen van toepassing zijn. In de uren voor je gaat slapen is afbouw van werkzaamheden en activiteiten belangrijk. Stel dat je om 23.00 uur wilt gaan slapen (in bed liggen) dan kun je na 21.30 uur beter geen activiteiten als op je smartphone iets doen of checken, op je tablet of laptop of PC. Deze schermen geven namelijk blauw licht af en dat geeft een signaal aan je hersenen om actief te zijn en dus wordt er geen melatonine aangemaakt. Melatonine is belangrijk om het dag/nachtritme te begeleiden. Het veroorzaakt slaap. Een lang telefoongesprek is zeker geen aanrader. Spannende boeken activeren ook de hersenen. - Dus wat dan wel? Wat lummelen, ontbijt klaarmaken en -zetten, zitten en een ontspannen boekje lezen, TV kijken kan, echter geen spannende zaken. Op de bank zitten en even niets doen, dat ontspant prima. Kunnen we dat nog? Je laat de dag passeren en gaat nergens actief op in. Komt er iets langs om morgen te doen? Schrijf het op, dan kun je het loslaten. En ben je 's nachts toch lang wakker en lig je te malen? Ga eruit en doe even kort wat en ga dan weer opnieuw naar bed. Een goede nachtrust gewenst!

Vitaliteitstest

Doe de online Vitaliteitstest

Online Vitaliteitstest

Stresstest

Doe de online Stresstest

Online Stresstest

Workshops

Gevoel en emotie

Workshop 1

Naast het denken ook het voelen inschakelen. Hierdoor lichaam en geest laten samenwerken in de communicatie met anderen. Meer jezelf en in de flow zijn.

Workshop 1

Vitaliteit

Workshop 2

Ontdekken waar energie weglekt, wat energie geeft, gedragspatronen herkennen en een plan maken om meer energie te krijgen.

Workshop 2

Stresspreventie

Workshop 3

Beter in je vel zitten, vitaler worden, meer plezier in je werk. Minder vaak ziek, beter belastbaar.

Workshop 3