Vitaler Werken Vitaler Werken Vitaler Werken
VitalerWerken.nl Nieuws

Mei 2017

Categorie: Nieuws

Brood van opa smaakt het lekkerst; wat eet u bij ontbijt en lunch?

Brood is een reeds eeuwen bekend voedingsmiddel. Op alle afbeeldingen, schilderijen en in teksten komt brood voor. Brood en spelen was het al in de Romeinse tijd. Maar is ons brood van nu nog wel lekker? Brood komt van warme bakkers, broodfabrieken, afbakproducten uit de oven en natuurlijk de eigen bakkers. Mijn schoonzus in Frankrijk bakt in de oven vier broden tegelijk en heeft zo heerlijk, volkorenbrood. Ikzelf ben de bakker in huis en bak met een broodbakmachine enkele malen in de week een eigen brood, het recept vindt u onderaan.

Brood levert koolhydraten en vetten. Met meer of minder vezels, afhankelijk hoe ‘wit’ het brood is en hoeveel meel of bloem erin verwerkt is. In diëten wordt (wit) brood soms verfoeid, soms is het een normaal onderdeel van de aanbevolen voeding.

Hoe ziet uw voedingspatroon eruit? Bent u net als ik een broodeter? Brood met kaas, liefst geitenkaas? Je kunt mij en mijn vrouw er voor wakker maken.

Zelf brood bakken met biologisch meel en bloem van de molen doet mijn kleinkinderen smikkelen.

Toch begin ik de dag met volle yoghurt met een handjevol biologische noten, zaden, zuidvruchten met een eetlepel lijnzaadolie en een fruitje, meestal een appel. Met dit diepe bord vol lekkers kan ik het de hele ochtend goed volhouden. Ik zet het de avond tevoren klaar, zodat de vruchten zich vol vocht kunnen zuigen. De olie en het fruit komen er op de ochtend bij. De lunch daarentegen is met brood, eigengebakken brood met hartig en zoetig broodbeleg. De boterhammen die ik afsnijd wegen het dubbele van het fabrieksbrood. Dus je krijgt veel meer binnen. En mijn kleinkinderen van 8 en 10 eten er gerust twee van. Dan kunnen ze er weer goed tegen.

Welke boter smeert u op het brood? De meeste margarines zijn van vet dat op een bepaalde temperatuur is gesmolten (verhit). De samenstelling wordt daardoor drastisch verslechterd. Vrijwel alle margarine geeft, schrik niet, plastics af, die op celniveau een foute functie kennen. In de cellen wordt de zuurstofopname erdoor beperkt. Dus gaat de cel extra hard aan de slag (celdeling onder andere) om toch zuurstof te kunnen ontvangen. Dus maar geen margarine? Inderdaad. Of toch?

Alternatief is roomboter of een margarine die vetten bevat die koud zijn verwerkt. Het Duitse merk Landkrone doet dit bijvoorbeeld. Te krijgen bij de biologische- en Natuurvoedingswinkels.

Bent u al om, om zelf brood te bakken in de oven of met een machine? Op Marktplaats vindt u meestal vrijwel nieuwe tweedehands voor niet te veel geld. Eet gezond en smakelijk!

Recept

Mijn broodrecept is als volgt (kost vijf minuten om klaar te zetten):
Neem 250 gram biologisch tarwebloem, voeg 300 cc water en een scheut Arachideolie toe. Doe daar 250 gram biologisch volkoren tarwemeel bij. Voeg dan een maatschep suiker en zout toe en een klein maatschepje gist. Gist heb ik in droge vorm, dat koop je ook bij de molen of Natuurvoedingswinkel. De maatschep kun je daar meestal ook krijgen. Lukt dat niet dan is een eetlepel met een kleine kop ook goed. Zout gebruik ik van Keltisch zeezout, met veel mineralen. Daarvan neem ik meestal wat minder dan 1 eetlepel. De broodbakmachine doet de rest. Ik bak meestal met lichte of normale korst.

Vitaliteitstest

Doe de online Vitaliteitstest

Online Vitaliteitstest

Stresstest

Doe de online Stresstest

Online Stresstest

Workshops

Gevoel en emotie

Workshop 1

Naast het denken ook het voelen inschakelen. Hierdoor lichaam en geest laten samenwerken in de communicatie met anderen. Meer jezelf en in de flow zijn.

Workshop 1

Vitaliteit

Workshop 2

Ontdekken waar energie weglekt, wat energie geeft, gedragspatronen herkennen en een plan maken om meer energie te krijgen.

Workshop 2

Stresspreventie

Workshop 3

Beter in je vel zitten, vitaler worden, meer plezier in je werk. Minder vaak ziek, beter belastbaar.

Workshop 3