Vitaler Werken Vitaler Werken Vitaler Werken
VitalerWerken.nl Nieuws

Oktober 2017

Categorie: Nieuws

Slaapgebrek? Je leeft korter en hebt meer kans op ziektes als diabetes

Naarmate werk en vrije tijd steeds meer in elkaar overlopen, kom je nog maar zelden iemand tegen die zich níét druk maakt over slapen. Walker spreekt over een catastrofale slaapgebrek-epidemie, want zodra mensen zich eenmaal bewust zijn van de sterke relatie tussen slaapgebrek en onder andere Alzheimer, kanker, suikerziekte, overgewicht en geestelijke problemen, dan gaan ze hopelijk langer slapen. Ik verklap vast de titel van zijn laatste boek: 'Why We Sleep'.

Of je een nachtmens bent of niet, voor twaalven erin liggen is essentieel. En voor velen is voor elf uur 's avonds in bed een must.

Hoeveel slaap heeft een mens normaal nodig? Zeven uur slaap of minder leidt tot chronisch slaaptekort. Probeer altijd acht uur te slapen. Regelmaat in naar bed gaan en opstaan is ook super belangrijk. Of je een nachtmens bent of niet, voor twaalven erin liggen is essentieel. En voor velen is voor elf uur 's avonds in bed een must. Moet je elke ochtend om zes uur op, dan is tien uur 's avonds de prik om in bed te liggen.

Wat is de realiteit van het aantal slaapuren in 2017? Vijftig jaar geleden was het nog een grote uitzondering dat mensen met zes uur slaap de dag door probeerden te komen, door de enorme druk van de samenleving is dat nu al een op de twee mensen die dit zo doet. Vandaar die epidemie van slaapgebrek die chronisch en catastrofaal is. Het leidt tot vele ziekten van lichaam en geest. Het is een gevecht tegen het vele licht, de caffeïne, de stress, de druk die we ons zelf opleggen om alles maar mee te doen, te checken etcetera.

Als je zoals Walker onderzoekt, wat er in de slaap met je lichaam gebeurt, dan weet je over alle herstelmechanismen van lichaamscellen en van de emotionele en geestelijke kant. Slaap herstelt de overbelaste cellen en geeft ze nieuwe energie voor de volgende dag. In de slaap komen vier tot vijf perioden voor waarin de hersenen zich herstellen, de zogenaamde niet-REM slaap en de REM slaap. In blokken van ongeveer anderhalf uur wisselen deze soorten slaap zich af. In de hersenen gebeurt er dan van alles en nog wat: in de niet-REM slaap wisselen de cellen ritmisch en in een soort mantra enorm veel uit, het beste bloeddrukverlagende medicijn dat er is. Terwijl in de (kortere) REM slaap er veel activiteiten zijn die lijken op normale (overdag) hersenactiviteit. Enorm actief, maar onduidelijk is nog wat dat betekent. Je hebt deze vier tot vijf slaapblokken echt nodig om geheel hersteld aan de nieuwe dag te beginnen.

Slaappillen toegestaan? Soms ontkom je er niet aan, maar doe het zo weinig mogelijk, het belast je geheugen. En je helderheid en concentratie de dag erop.
Ben je lui als je zegt dat je gaat slapen? Nee, een slapende baby is toch ook niet lui, maar heeft die slaap nodig om te groeien en te herstellen. Als volwassenen zouden we daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Vitaliteitstest

Doe de online Vitaliteitstest

Online Vitaliteitstest

Stresstest

Doe de online Stresstest

Online Stresstest

Workshops

Gevoel en emotie

Workshop 1

Naast het denken ook het voelen inschakelen. Hierdoor lichaam en geest laten samenwerken in de communicatie met anderen. Meer jezelf en in de flow zijn.

Workshop 1

Vitaliteit

Workshop 2

Ontdekken waar energie weglekt, wat energie geeft, gedragspatronen herkennen en een plan maken om meer energie te krijgen.

Workshop 2

Stresspreventie

Workshop 3

Beter in je vel zitten, vitaler worden, meer plezier in je werk. Minder vaak ziek, beter belastbaar.

Workshop 3