Vitaler Werken Vitaler Werken Vitaler Werken
VitalerWerken.nl Nieuws

Oktober 2018

Categorie: Nieuws

Wat stress met je doet in je brein

Wat stress met je doet in je brein

De start is bij schermvliegen een moment van grote stress. Net als de landing. Hoe gaat ons brein ermee om? Ik weet uit eigen ervaring dat als je maar vaak genoeg met een scherm vliegt, je ervaring ervoor zorgt, dat je minder of minder lang last hebt van de start- of landing-stress. Maar er is meer over te zeggen.

Zo'n startstress is eenmalig, verdwijnt weer als je lekker vliegt. Dat is anders als je voortdurend, chronisch met stress te maken hebt. Eerst iets over wat stress is.

Wat stress met je doet in je brein

Een gevoel van stress is een reactie op een prikkel, die ons brein aanzet tot actie. Een prikkel kan zijn:

  • een gedachte, bijvoorbeeld: 'Iedereen werkt toch hard'
  • een geluidsprikkel (ook een piepje!)
  • een visuele prikkel, denk aan zwaailichten of beelden op een scherm
  • een emotie als boosheid
  • een gevoel van onbehagen
  • een wilsbesluit, bijvoorbeeld: "Ik wil het doel halen".

Hoe werkt stress in ons lichaam?

Een prikkel zet ons brein aan tot actie. Dit werkt als volgt: er komt via ons hormoonstelsel een hormoonstof vrij, adrenaline en binnen zeer korte tijd stelt deze stof je in staat om actie te ondernemen. Je hele lijf wordt in no-time aangezet tot actie. Tegelijkertijd komt er een andere hormoonstof vrij, cortisol. Beide hormonen werken samen. De cortisol werkt langer door. Dus: prikkel --> adrenaline en cortisol --> actie. De actie kan zijn:

"je werkt door, je neemt de telefoon op, je herkent het zwaailicht en parkeert het als je merkt dat het niet voor jou is bedoeld, je laat je boosheid zien of voelen etc.", dit gebeurt vele malen per dag.

Zodra er weer rust in je systeem komt, ontspanning, verdwijnt de adrenaline uit je systeem. Na enkele uren is het cortisolniveau ook verlaagd tot normaal. Tot zover niets aan de hand.

Hoe gaat het met chronische stress?

Door voortdurende prikkels, altijd aan te staan, drukte, geen rust krijgen etc. worden de stress-hormonen onvoldoende afgebouwd. Gevolg is dat ons brein overprikkeld raakt. Met als uitwerking bijvoorbeeld:

  • concentratieverlies
  • geheugenachteruitgang
  • emotionele uitbarstingen
  • pijntjes overal
  • slaapproblemen (die stress verergeren) enz.

Wat er in je brein gebeurt bij chronische stress is, dat sommige delen van je hersenen minder actief worden, 'verschrompelen', minder dwarsverbindingen maken. Wat resteert is chaos, emoties die alle kanten opvliegen en concentratiegebrek. Met vergrote kans op een depressie of dementie. Aldus hersenonderzoekers.

Hersenonderzoekers spreken over toxische stress, stress die je systeem vergiftigt. Het zijn de verschijnselen zoals bovengenoemd die je moeten waarschuwen dat je bezig bent je systeem te vergiftigen. Ben je in je jeugd door hevige stress geplaagd, dan is dat later in je hersenen terug te vinden. Wat te doen bij chronische stress?

Hoe kun je je brein weerbaar maken tegen stress?

Er zijn gelukkig leefstijl-adviezen die de stress aanpakken en ons brein weer 'normaal' maken:

  1. Ga bewegen, wandelen is het allerbeste en kan altijd, sporten ook prima, liefst geregeld en korter, dan weinig en langer. Driemaal in de week 45 minuten flink doorstappen geeft al een belangrijke verbetering in de stress afbouw.
  2. Zorg voor voldoende en ongestoorde slaap. 7 tot 8 uur slaap is voor de westerling genoeg. In de slaap worden ook de afvalstoffen in ons hersengebied opgeruimd. Geef aan slaap de eerste prioriteit! Lukt het niet? Ga dan om hulp vragen.
  3. Eet gezond. Bij chronische stress zijn de darmen vaak ontregeld, gevoelig, pijnlijk is mijn ervaring. Zorg voor zo min mogelijk suikers, beperk koolhydraten en eet je maaltijden zonder er veel tussendoor bij te happen. Denk aan voldoende groenten en fruit, elke dag, zorg voor voldoende goede vetten en eiwitten, vette vis levert prima olie en andere bouwstenen. Er zijn talloze boeken over gezond eten, eet vooral gevarieerd en niet te veel.
  4. Neem regelmatig rustpauzes. ontspanning na inspanning. Mediteren, niets doen, lummelen, mijmeren, het helpt allemaal om je stress af te bouwen, creatief te blijven, je emoties te reguleren etc.

Wat wil ons dit nu zeggen? We kunnen niet zonder stress leven, maar we kunnen wel teweerstellen tegen stress. Onderzoek je leefstijl en pas aan wat kan om beter tegen stress te kunnen.

Vitaliteitstest

Doe de online Vitaliteitstest

Online Vitaliteitstest

Stresstest

Doe de online Stresstest

Online Stresstest

Workshops

Gevoel en emotie

Workshop 1

Naast het denken ook het voelen inschakelen. Hierdoor lichaam en geest laten samenwerken in de communicatie met anderen. Meer jezelf en in de flow zijn.

Workshop 1

Vitaliteit

Workshop 2

Ontdekken waar energie weglekt, wat energie geeft, gedragspatronen herkennen en een plan maken om meer energie te krijgen.

Workshop 2

Stresspreventie

Workshop 3

Beter in je vel zitten, vitaler worden, meer plezier in je werk. Minder vaak ziek, beter belastbaar.

Workshop 3